lørdag 14. mai 2011

Da var jammen meg jeg også blitt en blogger

Trodde aldri det skulle skje og har prøvd å holdt meg unna ganske lenge, men ja nå har altså jeg og blitt bitt av bloggbasillen. Da jeg og min samboer skal innta Bergen for et godt år tenkte jeg at det kunne være fint med en blogg slik at familie og venner kunne følge med på hva vi drev på med der oppe:) Men fakta er at jeg liker å prøve nye gode oppskrifter på både mat, baking og diverse håndarbeid, som jeg vil dele med alle som ønsker:)

Nok om det. I dag er det MGP og hadde egentlig ikke tenkt å se det, men det ble plutselig en liten bursdagsfeiring/MGP party hos meg i kveld:) Og jeg har hatt en idè i noen dager nå for en av tingene jeg skal servere. I forbindelse med selskap tidligere i uken lagde jeg en brownies kake. Endte opp med å skjære bort kanten langs langpannen da jeg ikke syns at den ytterste kanten alltid er fin nok til å servere. Dette var jeg smart nok til å spare for min idè var nemlig IS med browniesbiter!:) Is har jeg laget mye og det er kjempeenkelt! Enklere enn folk flest vet. Her kommer oppskriften

Grunnoppskrift iskrem (2-3 porsjoner)

1 egg eller 2 eggeplommer
1,5 ss sukker
1,5 dl kremfløte

Jeg har prøvd ulike oppskrifter på is og synes at denne er god da det er en del mindre sukker enn normalt. Det er bare fantasien som setter grenser for hvordan man vil smake til isen; eksempler er: vaniljesukker, sjokoladebiter, bær syltetøy +++. Personlig lager jeg ofte med oreos kjeks som jeg hakker opp i biter. Det er  kjempegodt:) Som nevnt lenger oppe skal jeg lage med browniesbiter i dag. Har aldri prøvd dette før, men regner med det blir godt:) Lager dobbelt oppskrift og bruker hele egg, for å ikke ende opp med å kaste noe:)

Brownies restene mine fra selskap:)


Ingredienser til is


1. Det første som gjøres er å vispe eggene og sukkeret til eggedosis:


2. Deretter vispes kremfløten til en luftig krem og blandes med eggedosisen:




3. Det neste steget er å tilføre eventuelle smakstilsetninger. Jeg tok oppi en dæsj med vaniljesukker (litt under en spiseskje) + browniesbiter. Her er det bare å prøve seg frem til hva en liker best.



4. Så blander en dette sammen, har det oppi en egnet fryseboks og legger den i fryseren. Så enkelt:) Et tips er å røre litt i isen etter at den har ligget en liten halvtime i fryseren.  Hvor lenge den skal fryses avhenger av hvor stor porsjon en har laget, fryser osv. Jeg synes at det er greit å lage isen på morgenen dersom jeg skal servere om kvelden. Ofte lager jeg også et lite lager som ligger i fryseren i tilfelle en får uventede gjester en gang:)


Kommer tilbake med oppdatering senere for hvordan den ser ut ferdig fryst og hvordan smaken ble. Gleder meg allerede:)

1 kommentar: