søndag 22. mai 2011

Coleslaw, egg og bacon salat, indisk streetfood, rørte jordbær - siste ukens oppdatering:)

Dette har vært en travel uke og hver gang jeg var på vei for å oppdatere bloggen var det alltid noe som kom i veien. Så her kommer oppdatering for den siste uka.


Vi våknet av vekkerkloken 17 mai, men ble ganske fort enig om å skru den av da vi hørte regnet og vinden slo mot ruta. Det ble ingen togtiting på oss i år - i grunnen ganske herligt. Kvelden før hadde det kommet ut noen nye cacher, hvorav en enda ikke hadde blitt funnet (er litt stas og finne cachene først - eller som vi sier i cachenes verden: FTF (first to find) :p ). Vi fant derfor ut at vi skulle ut å prøve oss på denne. Turen gikk til Hundvåg og der fikk vi jammen meg en FTF. Da var vi så godt i gang at vi tok noen til på Hundvåg. I grunnen ganske fint her ute. Se bilder fra Cacheturen under. For de av dere som enda ikke vet hva geocahing er - sjekk ut http://www.geocaching.com/ -orker ikke å begynne på denne historien nå...




typisk 17 mai ver...










Timene begynte å renne bort og vi beveger oss hjemover. Jeg hadde fått i oppdrag fra svigers om å lage Coleslaw salat til grillings senere. Oppskriften er sånn ca dette:

1 dl majones
1 dl creme fraiche
2-3 revne gulrøtter
litt under ett halvt hodekål
saft fra sitron
pepper

Coleslaw salaten min blir ulik hver gang jeg lager den og jeg bruker egentlig ikke noen spesifikk oppskrift. Jeg smaker meg frem til det jeg syns er godt. Sist gang jeg laget hadde jeg kjøpt kesam i stedet for creme fraiche og jeg syns at det også smakte godt. Har sett på internett at flere har også blant annet epler og sylteagurk i...så her er det bare å bruke fantasien.

Var i farten når jeg lagte salaten så ble ikke noe bilde av fremgangsmåten, men under ser dere resultatet på en grilltallerken! Ellers takk for god mat på 17 mai:) I tillegg var vi på lunsj hos far og samboer og fikk også servert pølser og kaker der - alt i alt var dette en koselig 17 mai.





Ellers har ons-fre gått i skolearbeid, kontraktsmøte (ja vi har solgt leiligheten), litt geocaching, hentet NY bil:) +++

Jeg og Eric har et "helgeritual" - så og si hver lørdag/søndag har vi ekstra god frokost - vi koker egg og lager brødskiva litt ekstra fin og spiser frokost litt lenger enn normalt. Fant ut at denne lørdagen skulle jeg lage en majonesbasert egg og baconsalat til å ha på skiva. Har lagt dette en gang før og har fått så flotte tilbakemeldinger og forespørsler etter oppskrift. Oppskriften jeg har brukt har jeg hentet fra denne bloggen:

http://www.matlykke.no/2010/08/snasen-egg-og-baconsalat.html#comment-form

Anbefaler å lage den hjemmelagde majonesen som man finner på matlykke.no og ikke bruke kjøpemajones til salaten. Brukte kjøpemajones i helga og syns ikke jeg fikk den samme smaken. Matlykke.no har også oppskrift på rekesalt og kylling-karri salat som kan anbefalest:)

På dagen på lørdagen var vi invitert til en kollega av eric på "Indian streetfood". Jeg er veldig gla i indisk, men min erfaring strekker meg til tandoorikylling og tikka masala. Fikk beskjed om at dette kom til å bli sterk mat og var veldig spent - jeg er ikke vant til det. Det var jeg, Eric og søster til Eric som tok turen til dette indiske paret - og makan til opplevelse. Vi nordmenn har mye å lære... Å møte noen så gjestfrie og velkomne personer i en travel hverdag var herlig. Vi fikk mange ulike småretter av varierende "styrke" grad:) Den ene brant godt og da svetten begynte å piple - fikk jeg en herlig dessert i hånden som skulle ta bort den brennende følelsen - og det gjorde den med en gang:) Plutselig hadde vi vert der i nesten 4 timer og vi hadde andre avtaler og måtte komme oss avgårde - desverre - det virket som vi ikke var halveis i denne smaksopplevelsen, menmen får håpe vi blir invitert en annen gang:) Denne herligen maten var blitt begynt å laget 5 dager i forveien. Nedenfor ser en link som viser i alle fall den ende retten vi fikk servert. Desverre husker jeg ingen andre navn - ikke noe jeg klarer å uttale:) Alt er vegetar mat. I tillegg til fantastisk mat fikk vi også lære en del om India. Alt i alt en kjekk dag!

http://www.veggiebelly.com/2010/04/sev-puri-chaat.html

Sneik til oss et bilde. Treger på at vi ikke tok av de andre rettene også...
Siden vi snart flytter til Bergen prøver jeg å "spise oss utav fryseren" de ukene vi har igjen. Har en del bær så idag ble det til at jeg lagde rørte jordbær. Det er sikkert oppskrifter på dette, men det stresset ikke jeg med i dag. Jeg tok bare en kurv med jordbær, kjørte det i foodprosessoren og smakte til med sukker. Ble fornøyd med resultatet.




Skal prøve å være innom oftere så det ikke blir så lange innlegg:)


2 kommentarer:

  1. Hei, Therese! Har lenge tenkt at jeg skulle teste ut dette geocaching-opplegget, men det er en av mange ting som har endt opp i den berømte glemmeboka. Skal se om jeg ikke klarer å få det til i nær framtid - det høres jo ut som en genial måte for å komme seg ut på tur!

    SvarSlett